سخنرانی جناب آقای رضا تقی زاده در اولین رویداد نبضانه استارت آپی و کارآفرینی

در اولین رویداد نبضانه استارت آپی و کارآفرینی اتفاق افتاد:

 

سخنرانی جناب آقای رضا تقی زاده درباره تشریح روند شکل گیری استارتاپ دادسان و انتقال تجریه

 خلاصه مطلب

رضا تقی زاده، کارشناس حقوقی و ایده پرداز استارتاپ دادسان، در موضوع تشریح روند شکل گیری استارتاپ دادسان و انتقال تجریه در مراسم اولین رویداد نبضانه استارت آپی و کارآفرینی که به همت باشگاه نبض زندگی و با همکاری شهرداری منطقه ۶ تهران صورت پذیرفت سخنرانی کرد .

متن مطلب

به گزارش روابط عمومی باشگاه نبض زندگی، یکشنبه ۲۰ خردادماه سخنرانی جناب آقای رضا تقی زاده در مراسم اولین رویداد نبضانه استارت آپی و کارآفرینی برگزار شد .بر اساس این گزارش وی در این سخنرانی به تشریح روند شکل گیری استارتاپ دادسان و انتقال تجریه پرداخت.

 

ایشان در بخش اولیه از صحبت‌هایش به چگونگی پیدایش استارتاپ دادسان اشاره کرد و در روند بازگویی داستان تولد این استارتاپ به تشریح مشکلات و نیازهای حقوقی جامعه پرداخت و با بیان تجربیات خود از سختی ها و مشکلات عرصه کارآفرینی و راهکارهایش در غلبه با چالش های روبرو سخن گفت.

وی در ادامه خطاب به علاقه مندان به حوزه کارآفرینی و استارتاپها و اشخاصی که به تازگی به این حوزه وارد شدند مطالبی را بیان نمود.ایشان توصیه داشتند واقع بین باشید و زود شروع کنید و به تشریح ارکان و اسباب راه اندازی یک استارتاپ از قبیل ایده،  تیم، مربی، جذب سرمایه و مواردی از این دست پرداختند.

اولین رویداد نبضانه استارت آپی و کارآفرینی در تاریخ یک شنبه ۲۰ خردادماه با حضور دکتر مهدی صفایی کار آفرین برتر سال ۹۲ الی ۹۶ – مهندس مجید مجیدی نویسنده و مدرس – دکتر یاشار نراقی مدیر شتاب دهنده شتابمند – جناب آقای وحید رجبلو موسس استارتاپ توانیتو – مهندس مهدی نوروزی مدیر پرتال دانشگاهی – سر کار خانم شقایق خلیلی استارتاپ آزمایش آنلاین – جناب آقای قاسمی مدیر استارتاپ ایران جزوه – جناب آقای علی آموزگار مدیر گروه آموزشی تین – دکتر سید سجاد موسوی بنیانگذار باشگاه نبض زندگی در محل سالن معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۶ تهران برگزار شد.

متن کامل سخنرانی :

 

رضا تقی زاده هستم . کارشناس حقوقی با قریب به ۱۵ سال سابقه کار در دادگستری – ایده پرداز دادسان

خوشحال  شدم از اینکه فرصتی دست داد تا با حضور در جمع  صمیمانه  کارآفرینان عزیز و علاقه مندان به این حوزه ضمن اشتراک تجربه از اطلاعات ارزشمند سایر دوستان نیز بهره مند شوم.

پیدایش دادسان از آنجا شکل گرفت که من در سالهایی که در دادگستری اشتغال داشتم ، در ارتباط با مردم و وکلا متوجه یکسری نیاز اساسی شدم.

مردم برای پیدا کردن وکیلی که ضمن متخصص بودن در موضوع پرونده با شرایط مالیشان سازگارباشد و معتمد نیز باشد دچارمشکل بودند.

وکلا هم با توجه به اینکه بر اساس ضوابط موجود حق تبلیغ ندارند، نمی توانستند به درستی خود را به مردم  معرفی کنند و در جذب پرونده دچار مشکل اساسی بودند.

این حس نیاز دغدغه ذهنی من بود ولی اقدام خاصی در این رابطه انجام ندادم  تا زمانی که یکی از دوستانم با من تماس گرفت و گفت پدربزرگش که در فرانسه زندگی می کرده فوت شده است و می خواهد سهم الارثش را دریافت کند. ولی با توجه به اینکه در حال طراحی یک پروژه نرم افزاری برای وزارت اطلاعات می باشد فعلا امکان خروج از کشور را ندارد.من برای پیدا کردن وکیلی که ضمن فارسی زبان بودن در سیستم حقوقی فرانسه نیز کار کند و هزینه زیادی برای این کار مطالبه نکند خیلی سختی کشیدم و این موضوع من را برای ایجاد یک سامانه حقوقی فراگیر مصمم تر کرد.تقریبا در همان زمانها بود که به پیشنهاد و با همراهی همسرم که مهندس کامپیوتر و آشنا به حوزه استارتاپها بود در استارتاپ ویکند فرآفرین در دانشگاه خواجه نصیر که در اسفندماه سال ۹۵ برگزار شد حضور پیدا کردیدم. ایده حقوقی خود را مطرح و متعاقب استقبال حاضرین نسبت به تیم سازی اقدام کردیم.آنجا با دوستان زیادی آشنا شدیم . فرشاد که از همان ابتدا همراه و هم پیمانمان بود و محسن و محمد حسن که بعد از مدت کوتاهی به ما پیوستند و در حال حاضر دست در دست هم  در حال توسعه دادسان هستیم، همگی یادگار همان استارتاپ ویکندی هستند که زندگی ما را  دگرگون ساخت.

از آن پس کار را جدی تر دنبال کردیم و در اکثر ساعات روز در پارکها، کافه ها، دفتر شرکت دوستان و … سناریوی کامل یک سامانه آنلاین حقوقی را با تمام جزئیات نوشتیم.

حالا زمان اجرای پروژه بود.ولی ما تجربه و دانش کافی این کار را نداشتیم. به همین علت در دوره آواکمپ شتابدهنده آواتک حضور پیدا کردیدم و ضمن دریافت آموزش های لازم موفق به راه اندازی سامانه دادسان در تیرماه سال ۹۶ شدیم.

سامانه ای که  به کاربران  در پیدا کردن وکیل متخصص کمک می کند . سامانه ای که این امکان رو برای مردم  فراهم می کند که بین وکلای متخصصی که در حوزه مشکل مربوطه تخصص و تجربه کافی دارند و تعهد و توانایی هایشان توسط سایر کاربران آزموده شده است، به راحتی یک بررسی و مقایسه آسان داشته باشند و در نهایت  به یک انتخاب خوب برسند.

روش کار هم بسیار ساده در نظر گرفته شد. شخص مشکل و نیاز حقوقی خود را در سایت دادسان ثبت می کند و متناسب با  سطح نیاز کاربر، وکلای متخصص در آن  حوزه به همراه پیشنهاد و رزومه و نتیجه نظر سنجی سایر کاربران  به ایشان معرفی می گردد . شخص می تواند ضمن مقایسه افراد و در صورت لزوم مشاوره با آنها انتخاب راحت تری داشته باشد.

این  خلاصه ای از داستان پیدایش استارتاپ دادسان بود و در این راه به تجارب خوبی دست پیدا کردیم . سعی می کنم قسمتی از آن را در قالب توصیه  و به صورت خلاصه به شرح زیر بیان دارم .

توصیه اول : واقع بین باشید

هرگز تحت تاثیر ظاهر موفقیتها و تبلیغات شرکتهایی مثل دیجی کالا و اسنپ و… قرارنگیرید.چون راه اندازی یک استارتاپ ظاهری فریبنده و آسان دارد ولی در واقعیت به هیچ وجه اینگونه نیست و معدود هستند استارتاپهایی که به این مرحله از موفقیت برسند و اکثر آنها با شکست مواجه می شوند.باید این حباب به وجود آمده را  کنار بزنیم و واقع گرایانه به مسائل نگاه کنیم و بدانیم که هنوز در ایران زیر ساختهای لازم چه از جهت قانونی و چه از جهت فنی بطور کامل ایجاد نشده است و این کار را دو چندان مشکل می نماید.

توصیه دوم : زود شروع کنید

وقتی پس از تحقیقات لازم  در خصوص  تصمیم خود به  جدیت رسیدید به سرعت شروع کنید و توقف نکنید. چرا که در روند کار و فعالیت  بیشتر یاد می گیرید و نیازهای واقعی بازار را حس خواهید کرد و با کشف راهکارهای صحیح برنامه خود را به صورت صحیح توسعه می دهید.

توصیه سوم: ارکان واسباب راه اندازی یک استارتاپ را خوب بشناسید.

بعضی از موارد اصلی به شرح زیر است.

ایده :

چیزی که شاید هر روز به ذهن همه برسد ولی کمتر کسی آن را اجرا کند. باید بدانیم تا به ایده جامه عمل نپوشانیم به هیچ دردی نمی خورد. ایده تنها  نه حمایت قانونگذار را  به همراه  خواهد داشت و نه پشتیبانی سرمایه گذار را .

توصیه ۱:  قبل از اجرای ایده  حتما تحقیقات بازار خوبی داشته باشید.مطالعه کتاب  « تست مامان »

به شدت توصیه می شود.

توصیه ۲: چنانچه  ایده شما راه حلی خاصی برای حل یک مشکل مهم است و احتمال می دهید انتشار عمومی آن این نوآوری را ازدست شما خارج نماید ، قبل از توضیح جزئیات آن برای سرمایه گذار یا هر شخص دیگر از قرارداد عدم افشای اطلاعات (NDA)  که توسط وکلای متخصص در این حوزه نوشته شده اند استفاده کنید تا اشخاص ثالث را  ملزم به حفظ اسرار ایده خود کنید.

 

تیم:

هیچ ایده ای بدون تیم خوب به محصول عالی تبدیل نمی شود..افراد تیم باید ضمن اعتقاد به موفقیت ایده هدف مشترک داشته باشند و دارای انگیزه لازم وتمرکز کامل باشند. در غیر اینصورت تاب مقاومت در برابر  سختی ها و چالش های پیش رورا نداشته و شما را تنها خواهند گذاشت .

بهتراست هم تیمی هایی انتخاب کنید که در تخصص های  مورد نیاز استارتاپتان مهارت داشته باشند و از ایجاد یک تیم تک بعدی (مثلا همه برنامه نویس) خودداری کنید. باید در تیم تضاد نگاه وجود داشته باشد  تا اختلافات سازنده به وجود آید و نیز هر کدام از اعضای تیم به صورت تخصصی روی یکی از نیازها و تخصص های لازم ، شروع به یادگیری کنند تا به تمرکز و سرعت رشد تیم شما کمک کند. حتما به هر عضو تیم به عنوان مدیر یکی از قسمتهای شرکت بزرگ آینده تان نگاه کنید. قدرت مدیریت و حس مسئولیت پذیری را در یکدیگر تقویت کنید.

توصیه: از آنجایی که یکی از عوامل عمده شکست استارتاپها بروز اختلافات درون تیمی است لذا به هیچ وجه به رابطه دوستانه فعلی خود بسنده نکنید. وجود یک قرارداد حقوقی بین اعضای تیم که ضمن تعیین سهم، تکلیف، وظایف، تعهدات و حقوق اعضاء، موارد احتمالی مثل خروج و ورود عضو جدید و نحوه سرمایه پذیری و شرایط ادامه کار  و مواردی از این دست را  به صورت کامل پیش بینی کند می تواند هم از بروز اختلاف در آینده جلوگیری کند و هم اینکه در صورت به وجود آمدن آن با پیش بینی راهکار توافق شده از به بن بست رسیدن تیم جلوگیری می کند. به این توافق نامه قرارداد همبنیانگذاران  « Cofounder – Agreement»   گفته می شود.

 

مربی:

در این مسیر حمایت، آموزش و راهنمایی‌های مشاوران و مربیان کسب‌وکار و فناوری نقش کلیدی دارد. کسانی که دارای دانش عمیق و تخصصی هستند و پیش از شما مسیر خلق یک استارت‌آپ را طی کرده‌اند می توانند بهترین کمک و راهنما باشند.

توصیه ۱: از راهنمایی  چند مربی بهره مند شوید واز نظرات آنها  در جهت افزایش دید خود و به عنوان یک توصیه استفاده کنید. چرا که هیچ کسی بهتراز شما نمی تواند برای استارتاپ شما راهکار ارایه دهد.

توصیه ۲ : حتما در بدو امر، بیزنس مدلتان توسط یک مشاورحقوقی مسلط به امور استارتاپها بررسی شود تا چنانچه با قوانین تعارض دارد قبل از شروع اقدامات آن را رفع نمائید تا در آینده به مشکل بر نخورید.

 

سرعت:

به سرعت تحقیقات بازار انجام دهید و هر چه سریعتر ایده تان را به یک حداقل محصول قابل قبول (M V P ) تبدیل کنید. از حاشیه بپرهیزید وروی ارزش اصلی محصول وقت بگذارید. در این خصوص به شدت مطالعه کتاب « استارتاپ نوپای هفت روزه » اثر دن نوریس توصیه می شود. طراحی یک برنامه‌ کسب‌وکار (Business Plan) واقعی و جذاب را فراموش نکنید.

 

جذب سرمایه:

رشد و توسعه بدون جذب سرمایه تقریبا غیر ممکن خواهد بود . پس راه های جذب سرمایه و روش های ارایه به سرمایه گذار را یاد بگیرید. البته اگر خوب کار کنید مطمئنا سرمایه گذارها به سراغتان خواهند آمد.

 

بررسی نمونه های خارجی :

حتما نمونه های مشابه خارجی خود را بررسی کنید ولی دچار کپی برداری محض نشوید. بومی سازی خیلی مهم ، ظریف و فنی است . باید به تفاوت فرهنگها به شدت توجه کنید.

استفاده از تجربه دیگران :

مطمئن باشید اکثر چالش هایی که  شما با آن مواجه می شوید قبلا توسط دیگران حل شده  است. پس از تجارب بقیه استارتاپها و کسب و کارها استفاده کنید.

 

 

سخنرانان رویداد:

 

جناب مهدی صفایی کارآفرین برتر و مدیر هلدینگ کانسبت تشریفات

دکترسیدسجادموسوی بنیانگذار باشگاه نبض زندگی

جناب آقای وحید رجبلو استارت آپ توانیتو

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *